ÖPPET HUS 19 OKTOBER

På lördag bjuder vi på mat och extra gott fika fram till kl.16.00.

×

Lindströms Bil vinner Ichiban 2024 – Best Retailer in Town

Priset skapades 2007 av Toyota Motor Europe, och belönar de bäst presterande återförsäljarna med nöjdast kunder i respektive europeiskt land. Kriterierna täcker in områdena: Medarbetarengagemang, Kunden i fokus, Toyota Way och Hållbara affärer.

Vi har tilldelats det prestigefyllda priset tre gånger – 2021 gavs priset till Skövde, 2023 och 2024 till Falköping.

Möt medarbetarna på Lindströms Bil i Falköping

Lindströms Bil i Falköping utses till Sveriges bästa Toyota-återförsäljare för andra året i rad 

Lindströms Bil i Falköping vinner för andra året i rad det prestigefyllda priset Ichiban, som varje år delas ut till Sveriges bästa Toyota-återförsäljare. Det är tredje gången på fyra år som Lindströms Bil-koncernen tilldelas priset, 2021 vann anläggningen i Skövde priset. 

“Det är en stor ära att vinna det här priset. När vi vann förra året såg vi det som ett kvitto på att ett hårt arbete med gästen i fokus och medarbetare som trivs hade betalat sig. Att vi vann i år igen bekräftar att vår syn på hur man tar hand om en gäst är ett arbetssätt som satt sig. Vi har medarbetare som har gjort en fantastisk insats under året. Jag är rörd men framförallt stolt”, berättar Daniel Carlgren, platschef på Lindströms Bil i Falköping. 

Lindströms Bil nåddes av nyheten vid ett speciellt tillfälle. I mars hade hela företaget samlats i den japanska huvudstaden Tokyo för en gemensam kickoff och en veckas utbildningsresa. Via en videohälsning från Toyota Sverige, huvudagenturen för Toyota i Sverige, fick hela företaget nyheten på samma gång. 

“I år är det 50 år sedan Lindströms Bil började sälja Toyota, och det var här i Falköping allting en gång startade. Så det kändes starkt att få nyheten i Toyotas hemland under vårt jubileum. Ett minne för livet för mig och mina medarbetare”, berättar Daniel Carlgren. 

Ichiban-vinnaren utses efter fyra kategorier, Toyota Way, Hållbara Affärer, Medarbetarengagemang och Kundnöjdhet. 

“Att ta hand om våra kunder är en del av vårt DNA. För att göra det måste vi ha engagerade medarbetare och arbeta med de metoder Toyota förespråkar, Toyota Way. Det leder i sin tur att vi gör mer hållbara affärer som leder till nöjdare kunder. Allt hänger ihop och jag tror att vi har den insikten gör att vi kan jobba på ett bättre sätt”, avslutar Daniel Carlgren. 

Ichiban 2023 till Falköping

Genom målmedvetet arbete har Falköpings-gänget med platschef Daniel Carlgren i spetsen presterat inom de fyra fokusområden som ligger till grund för att bli Best Retailer in Town – Medarbetarengagemang, Kunden i Fokus, Toyota Way och Hållbara affärer.

– Jag är oerhört stolt över vad vi har åstadkommit som grupp sedan vi flyttade in i våra nya lokaler och att vårt målmedvetna arbete burit frukt, säger platschef Daniel Carlgren.

Ichiban 2021 till Skövde

Det prestigefulla priset Ichiban delas varje år ut till Sveriges bästa Toyota-återförsäljare. I år är den återförsäljaren Lindströms Bil i Skövde. Det är vi oerhört tacksamma över, och det finns några jag skulle vilja tacka lite extra för det här priset.

För det första vill jag tacka, Toyota, för att ni har gett oss det ärofyllda priset Ichiban 2021. För det andra vill jag tacka dig som har varit i kontakt med oss. Oavsett om du har köpt din bil hos, servat den eller bara besökt oss, oavsett om du klivit ut genom dörrarna med en ny bil eller inte. Det är tack vare er nöjda gäster som vi har fått det här priset. Jag vill också tacka alla medarbetare på Lindströms Bil i Skövde, som varje dag hjälper våra gäster att få den service de förtjänar.

/Ulf Lindström, VD Lindströms Bil

Personal från Lindströms Bil i Skövde tar emot prischeck efter att ha vunnit Ichiban 2021. Personal från Lindströms Bil i Skövde tar emot prischeck efter att ha vunnit Ichiban 2021.

Christian Norberg, VD Toyota Sweden: Därför vann Lindströms Bil i Skövde Ichiban 2021

Christian Norberg från Toyota Sweden står framför en vit bil i ett vitt rum.

 

Ichiban är Toyotas prestigefulla pris som delas ut till den bästa återförsäljaren i respektive land i Europa. Här berättar Christian Norberg, VD för Toyota Sweden, mer om Ichiban och om varför Lindströms Bil i Skövde blev vinnare av Ichiban 2021.

Hej, Christian Norberg, finns det någon gemensam nämnare hos de återförsäljare som vunnit Ichiban?

“Ett genuint kundintresse och att få den personliga kontakten med sina kunder. Men det handlar lika mycket om nöjda medarbetare, som orkar att engagera sig i varje kund och göra det där lilla extra.”

Det har Lindströms Bil gjort genom att arbeta efter devisen “Vi gillar gäster” för att alla ska känna sig välkomna när de kliver in i butiken eller lämnar in bilen på service. För att lyfta medarbetarna och skapa engagemang har Lindströms haft interna initiativ som “Friendly november” där man stärkte teamkänslan genom olika aktiviteter.

Varför vann Lindströms Bil i Skövde Ichiban 2021?

“Det är det absolut finaste priset en återförsäljare kan vinna, och jag är inte förvånad över att Lindströms Bil vinner Ichiban 2021. När ledningen så tydligt visar att de här sakerna ska vi jobba med. Det är tydligt hur viktigt ledningen tycker det är med medarbetarengagemang och nöjda kunder. Kollar man på kriterierna och på Lindströms Bil i Skövde är det inte förvånande att Skövde vinner.”

”Stort grattis till det prestigefyllda Ichiban-priset för att uppmärksamma och belöna de av våra återförsäljare som presterar bäst. Att ni är en Ichiban-vinnare innebär att ni gör skillnad i tillvaron för våra kunder, för samhället och för de anställda, något som verkligen uppskattas.”