För över 100 år sedan, bidrog vår farfars far och hans bror, David och Gottfrid Lindström till startandet av Sveriges första fordonsindustri, i Tidaholm. Sedan dess har intresset för bilar följt vår familj.
Vår vision är att vi ska vara det mest lyhörda och kundfokuserade bilföretaget. Att du skall vara fullständigt nöjd med oss, de tjänster och de produkter vi tillhandahåller. Och att vi ska fortsätta sprida den körglädje vi ärvt genom generationer.
Först i Sverige
Familjen Lindströms historia inom bilbranschen går långt tillbaka i tiden. Man kan till och med säga att släkten var ”först” i Sverige med att engagera sig i bilindustrin.
I slutet av 1800-talet skapade David Lindström, farfars far till dagens ägare, Sveriges första fordonsindustri i Tidaholm, tillsammans med sin bror Gottfrid.
Vår vision är att vi ska vara det mest lyhörda och kundfokuserade bilföretaget. Att du skall vara fullständigt nöjd med oss, de tjänster och de produkter vi tillhandahåller. Och att vi ska fortsätta sprida den körglädje vi ärvt genom generationer.
Först i Sverige
Familjen Lindströms historia inom bilbranschen går långt tillbaka i tiden. Man kan till och med säga att släkten var ”först” i Sverige med att engagera sig i bilindustrin.
I slutet av 1800-talet skapade David Lindström, farfars far till dagens ägare, Sveriges första fordonsindustri i Tidaholm, tillsammans med sin bror Gottfrid.
Tidaholmaren – en internationell stjärna
Bröderna Lindströms fordonsindustri blev startskottet för en produktion som kom att omfatta personbilar, lastbilar, bussar och brandbilar under mer än trettio år. Tidaholmarna blev kända för hög kvalitet och tekniskt sett var bilarna långt före sin tid. Försäljningen gick till och med bra i USA – trots hård konkurrens – och bilarna väckte uppmärksamhet på flera håll.
År 1908 kom en beställning från självaste Gustaf V och 1912 levererades en lyxvagn till en rysk potentat där alla karossbeslag var utförda i silver. Den världsomfattande ekonomiska krisen och inte minst Kruegerkraschen satte stopp för Tidaholmaren år 1934.
Tidaholmaren – en internationell stjärna
Bröderna Lindströms fordonsindustri blev startskottet för en produktion som kom att omfatta personbilar, lastbilar, bussar och brandbilar under mer än trettio år. Tidaholmarna blev kända för hög kvalitet och tekniskt sett var bilarna långt före sin tid. Försäljningen gick till och med bra i USA – trots hård konkurrens – och bilarna väckte uppmärksamhet på flera håll.
År 1908 kom en beställning från självaste Gustaf V och 1912 levererades en lyxvagn till en rysk potentat där alla karossbeslag var utförda i silver. Den världsomfattande ekonomiska krisen och inte minst Kruegerkraschen satte stopp för Tidaholmaren år 1934.
Toyota – en ny era
Även om tillverkningen av bilar i släkten Lindström såg sitt slut i Tidaholm, fanns intresset för bilar kvar. Med undantag för en generations utflykt i jordbruk, hittade nästa generation tillbaka till bilbranschen när tre bröder; Harald, Erik och Sigvard Lindström, år 1965 startade bilförsäljning i det aktiebolag som finns kvar än idag.
Toyota – en ny era
Även om tillverkningen av bilar i släkten Lindström såg sitt slut i Tidaholm, fanns intresset för bilar kvar. Med undantag för en generations utflykt i jordbruk, hittade nästa generation tillbaka till bilbranschen när tre bröder; Harald, Erik och Sigvard Lindström, år 1965 startade bilförsäljning i det aktiebolag som finns kvar än idag.
Försäljningen bedrevs först i lokaler på St Olofsgatan i Falköping och omfattade utöver begagnatförsäljning även nya bilar av märkena BMW och Honda. Det dröjde inte länge förrän man även valde Toyota – som under 1970-talet kom att ersätta de andra märkena helt i nybilsförsäljningen. Efter ett par lokala flyttar i Falköping, från St Olofsgatan, via Wilhelmsberg till Österängsgatan och vidare till Agnestagatan. Under mitten av 80-talet startade den ortsöverskridande expansionen – med siktet inställt på Skövde.
En ny stjärna
Under dessa dagar föddes samtidigt en ny stjärna i bilvärlden – premiummärket Lexus. Lindströms Bils intresse för det nya märket var snart väckt och under tidigt 90-tal importerade man på eget initiativ Sveriges första exemplar av Lexus, en LS 400.
En ny stjärna
Under dessa dagar föddes samtidigt en ny stjärna i bilvärlden – premiummärket Lexus. Lindströms Bils intresse för det nya märket var snart väckt och under tidigt 90-tal importerade man på eget initiativ Sveriges första exemplar av Lexus, en LS 400.
Ny generation bilentusiaster
1994 fick vi möjligheten att ta över verksamheten efter vår far, Harald. Under denna period har vi haft den stora förmånen att vara med på en resa där vårt företag expanderat ytterligare.
Idag är vi en betydande aktör inom bilförsäljningen i västsverige och vi finns representerade i Alingsås, Borås, Falköping, Jönköping, Skövde, Trollhättan och Värnamo. I Trollhättan finns även företaget Fordonsanpassarna som är en del av verksamheten.
Ny generation bilentusiaster
1994 fick vi möjligheten att ta över verksamheten efter vår far, Harald. Under denna period har vi haft den stora förmånen att vara med på en resa där vårt företag expanderat ytterligare.
Idag är vi en betydande aktör inom bilförsäljningen i västsverige och vi finns representerade i Alingsås, Borås, Falköping, Jönköping, Skövde, Trollhättan och Värnamo. I Trollhättan finns även företaget Fordonsanpassarna som är en del av verksamheten.
Genom våra produkter och genom våra medarbetares kompetens, brinnande intresse för bilar och smittande engagemang vill vi göra din bilaffär till en fullständigt trygg och positiv upplevelse. Och samtidigt fortsätta att sprida den körglädje vi ärvt genom generationer.
Ulf & Urban Lindström, Lindströms Bil
Genom våra produkter och genom våra medarbetares kompetens, brinnande intresse för bilar och smittande engagemang vill vi göra din bilaffär till en fullständigt trygg och positiv upplevelse. Och samtidigt fortsätta att sprida den körglädje vi ärvt genom generationer.
Ulf & Urban Lindström, Lindströms Bil